tisdag 28 augusti 2012

Vinbär

I år har vi fått massor med vinbär, både röda och svarta. Nästa år, om det blir en torr försommar, tror jag att vi ska vattna vinbärsbuskarna ordentligt. För det måste väl vara allt detta regnande som har gett denna ovanliga skörd i år. Eller?
Det blir nu saft, rårörda röda vinbär, svartvinbärssylt och så naturligtvis Marias vinbärsrutor. En långpannekaka med marängtoppning med röda vinbär i. Som bonus så plockade en familjemedlem några liter blåbär också, rensade och klara. Då blev det paj... Så nu är jag ganska rik!

2 kommentarer:

  1. Naturens skatter!
    Så gott det låter! :) Och vad glad jag blir när jag hör om syltning och saftning. Det låter så ... gediget? Tryggt? Miljövänligt? Jag vet inte, men glad blir jag!

    SvaraRadera
  2. Kan man få recept på Marias vinbärsrutor? Det låter gott och vi har lagt en del vinbär i frysen i väntan på "inspiration". Det har blivit en del vinbärsgelé. Den har strykande åtgång här!

    SvaraRadera