onsdag 29 augusti 2012

Sommarens böcker 1

I sommar har jag läst väldigt många böcker. Flera av dem var så bra att jag verkligen kan rekommendera dem. Men nu är det ju så här, att det är roligare att läsa böcker än att skriva om dem...
Bokburken har inte fått den påfyllning som den borde ha fått.
Därför tänker jag nu ta krafttag för att försöka berätta om mina läsupplevelser i sommar. Det blir inga långa recensioner precis, mitt minne är ju inte det bästa. Ofta minns jag bara att "den var så bra".

Vi börjar med en deckarserie. Donna Leons böcker om kommissarie Brunetti och de andra vid polisen i Venedig. Där finns bl.a. den tjusiga signorina Elettra, som är polischefen Pattas sekreterare och fenomenal på att ta reda på saker när Brunetti behöver hjälp. Brunettis familj med hustrun Paola och barnen Chiara och Raffi skildras också så man till slut tycks känna dem. All den goda maten som familjen äter gör också att man blir så hungrig och skulle vilja äta italiensk mat hela tiden. Donna Leon skildrar och kritiserar brottsligheten, korruptionen och andra brister i samhället. Det är kanske modigt gjort eftersom hon ju bor i landet.

Jag har tipsat om denna serie förut, eftersom jag tycker att det känns som om man är i Italien när man läser dem. Högvatten och En dunkel död heter de som jag har läst i sommar.  En dunkel död har miljöfrågor och världsberömda glasbruk i centrum. Den är visst den 15:e boken i serien, så det finns många att läsa om man faller för den charmige och skicklige kommissarien. Det har ju jag tydligen gjort... 5 burkar.

En dunkel död          Innan jag somnar
Bilder från Adlibris

Om du vill läsa spännande böcker utan att det är en regelrätt deckare, då ska du läsa Innan jag somnar av S.J. Watson. Det är en spännande thriller om en kvinna som vaknar varje morgon och inte minns någonting av sitt tidigare liv. Hon får veta, av sin man, att hon har varit med om en olycka för 20 år sedan, som gjort att hon glömmer allt varje gång hon somnar. Av en läkare har hon fått en hemlig dagbok där hon börjar skriva ned sina minnen varje dag. Tänk dig själv: du vaknar och vet inte var du är, vem du är, vem det är som sover bredvid dig och du känner inte igen ansiktet som du ser i spegeln. Varje dag får du se bilder och höra allt som hänt under de senaste 20 åren berättas. Vad gör du då när du plötsligt börjar ana att det är något som känns fel? 5 burkar.

2 kommentarer:

  1. Älskar Italien, så den bokserien kanske jag skulle satsa på, men deckare har jag inte läst på länge. Håller fortfarande på med en av sommarens böcker "Skära för sten". Det blev lite mycket "hönsböcker" som kom emellan....

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt, jag fick tag i Högvatten av en slump på bokbordet på jobbet. Och den var riktigt bra. Men det verkar vara hemskt att bo i Venedig på vintern./stickerskan

    SvaraRadera