onsdag 12 september 2012

Sommarens böcker 3

I sommar har jag läst Hungerspelen, Fatta eld och Revolt av Suzanne Collins. 951 sidor av spänning...
Eftersom detta är en av de mest omtalade ungdomsböckerna det senaste året, tänkte jag läsa första delen för att se vad det egentligen var som gjorde att "alla" ville läsa den. Mina tankar innan var att hur kan man vilja läsa en bok som handlar om en massa ungdomar som försöker ta död på varandra under ett direktsänt TV-program? Det låter som Robinson uppdaterat till ren galenskap!

Kort om handlingen: tiden är någonstans i framtiden, en envåldshärskare styr landet med järnhand, folket är uppdelat i 12 kolonier där varje del ska förse huvudstaden med något som behövs t.ex. livsmedel, kol osv. Varje år utses genom lottning, två ungdomar från varje område som måste delta i de TV-sända hungerspelen.Vinnarna får ära och ett hus och deras område får en massa privilegier under året som kommer. Katniss 14 år, som är seriens huvudperson, har en lillasyster som blir årets kandidat men för att förhindra detta, ställer Katniss upp frivilligt. Tillsammans med en pojke från sitt område får de sedan kämpa en kamp på en "spelplan" där allt kan hända, både sådant som spelledningen hittar på men också det som medspelarna gör. Det går alltså ut på att bli ensam kvar, "herre-på-täppan-med-dödlig-utgång" skulle man kunna kalla det. Det finns också en motståndsrörelse som vill kämpa mot tyrannen och Katniss blir indragen i en massa farliga saker.

Helt vansinnigt alltså. Men med tanke på hur de sk. realityprogrammen blir värre och värre, så är det kanske inte helt orealistiskt att det skulle kunna bli så här hemskt i framtiden!
Det är en blandning av samhällskritik, framtidsskildring, reality show, kärlekshistoria, konsten att överleva i vildmarken och det är dessutom ett sådant flyt i berättandet att man bara slukar böckerna. Ja, jag skulle ju bara läsa del ett, men det gick ju inte som ni förstår... Måste ju ta reda på hur det skulle sluta! Nu tror jag att jag måste se filmen också. Undrar hur de lyckats filma vissa svåra scener...  Jag bedömer dessa som ungdomsböcker och då får de 5 burkar.

Hungerspelen Fatta eld Revolt
Bilder från Adlibris

3 kommentarer:

  1. Håller med. Tyckte först att den lät helt galen (inget man vill bli matad med i onödan), men som du beskriver fortsättningen så förstår jag att du blev "fast". Låter som en samtidsserie med många aktuella teman.

    SvaraRadera
  2. Nyfiken är jag. Man ska kanske läsa böckerna ... nu blev jag ju ännu mer sugen, Jag som nästan bestämt mig för att se filmen i stället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag sett filmen Hungerspelen! Den var snyggt filmad, de hade fått med mycket från boken, skådespelarna var okända ansikten vilket är bra, men jag tror att jag tycker bättre om boken i alla fall. Det är kanske så när man läst boken innan, att man gjort sig en egen bild av det som händer, filmen kan inte ta med allt för då skulle den bli för lång plus att personerna inte ser ut som man föreställt sig. Så filmen får 4 burkar.

      Radera