tisdag 4 september 2012

Sommarens böcker 2

I sommar har jag läst om en trilogi som jag tyckte väldigt mycket om, när jag läste den första gången.
Maria Gustavsdotter: trilogin Fem pärlor till jungfruns krona. Dottern. Hustrun. Änkan. Det kan ha sina risker när man läser om något, ibland blir man besviken och undrar vad det var som gjorde att man tyckte det var så bra förra gången. Nu har jag haft möjlighet att läsa alla tre i ett svep och inte hunnit glömma vissa detaljer, som man ibland gör när det dröjer med utgivningen av serier.
Tiden är 1500-talet och platsen är Kalmar med omnejd. Huvudperson är Gertraud, flickan som haltar och som växer upp i en kryddköpmans hem. Man får följa hennes liv i de tre roller som många kvinnor har, och det blir både en tidsskildring och en kvinnoskildring. Kvinnors liv ser i mycket likadant ut än idag, även om vi nu har fler rättigheter, åtminstone på en del håll i världen. Miljöskildringen är suverän och man känner dofterna när man vandrar på Kalmars gator. Tiden är omvälvande med stora förändringar, bl.a. inom kyrkan och kungamakten, och allt skildras med väl valda ord och skeenden. Jag blev inte besviken när jag nu läste om dessa böcker! Det kändes lika fantastiskt välskrivet som förra gången... Om några år kommer jag säkert att läsa dem igen. Om du inte har läst denna serie, gör det! 5 burkar + några till!

Fem pärlor till jungfruns krona - Dottern Fem pärlor till jungfruns krona, HustrunFem pärlor till jungfruns krona. Änkan

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Böcker jag gärna läser. Idag fick jag äntligen de beställda böckerna från bocus; "Börja med höns" (den sträckläste jag ikväll, eftersom den är högaktuell här), "Lev enklare" (som ljudbok, att lyssna till vid tillfälle) och sist men inte minst "Vintagepimp och hemmafix" (av bloggfavoriten UnderbaraClara, som dessutom besöker Skåne denna vecka. Kanske kan man få den signerad också).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är hönshuset klart? Får man se en bild snart kanske...?

      Radera
    2. Det går lite långsamt med avslutningen av hönshuset, eftersom semestrarna är slut. Snart är även den viktiga hönsgården klar med nät runt omkring. Sen ska bara golvmatta och inredning in (viss inredning köpas). Sen är hönsen välkomna!

      Radera
    3. Och vilken inredning gillar höns? Vitt eller shabby chic eller retro eller...?

      Radera
  2. Jag började ju med trilogin, men kom inte riktigt in i den. Ska göra ett nytt försök. Jag kan också rekommendera Karin Alfredssons böcker som handlar om kvinnors utsatthet i nutid i olika länder och tyvärr är det många som fortfarande har det hur bedrövligt som helst. De lever under slavlika förhållanden mm. Häromsistens uppmärksammade man ex hur gifta kvinnor(flickor) har det i Indien och man blir verkligen upprörd över deras situation och skulle vilja hjälpa till på något vis. K A:s senaste bok "den sjätte gudinnan" handlar också om detta. /stickerskan

    SvaraRadera