lördag 8 september 2012

Boktitelsdikter

På någon blogg läste jag att man skulle göra sk. boktitelspoesi. Dvs. sätta samman boktitlar ur hyllan till små litterära mästerverk. Eftersom jag redan prövat att skapa mästerverk  här, så tänkte jag att det är väl dags att testa detta också. Så här blev den första jag hittade:

Hemligheternas hus
kärlek och uppror.
Min syster är i tusen bitar
en dunkel död
ljusets ängel.

Nobelpriset nästa? Ja, om man nu ska analysera denna dikt så blev den kanske lite sorglig. Det verkar handla om olycklig, ung kärlek där det slutar med mystisk död och att någon blir en ängel istället. Sorgligt, sorgligt... Eller hur tolkar du den?

2 kommentarer:

  1. Fyndig idé. Kanske ett nytt sätt att organisera böckerna i bokhyllan.... Dottern färgcoordinerar sina böcker, i bokhyllan. Det är också väldigt snyggt. I "pågånghögen" vid soffan, konstaterar jag just att man bör ha böckerna i storleksordning (störst och tyngst längst ner, sedan mindre högre upp), annars rasar de lätt... (vilket de gjorde precis nu -hjälp!).

    SvaraRadera
  2. Mkt sorgligt. Man kanske kan göra något av författarnas namn också?

    SvaraRadera