tisdag 6 december 2011

Vi komma, vi komma...

... från Ostens Hus! Ja, denna burk inköptes där i Burträsk en solig sommardag. Man är väl förutseende och inser att en pepparkaksburk kan man ju alltid behöva! Goda kakor var det i den också, men dom är ju uppätna för länge sedan. Numera så blir det tyvärr inte några pepparkakor gräddade i mitt kök. Förr, när barnen var små, bakades det en hel dag. Först bakade jag hjärtan och lite andra figurer, sedan bakade mina barn alla sorters pepparkakor. Vi skulle nog kunna ha en utställning med pepparkaksmått! Hoppas nu bara att de vill göra ett pepparkakshus av något slag i år också. De är nämligen experter på sådana byggnadsverk! Det är dock tur att man kan köpa pepparkakor också. Jag föredrar Nyåkers... de är godast! Och eftersom jag ätit ganska många redan så har jag blivit rent otroligt snäll... Hörde du det Tomten?

2 kommentarer:

  1. Ja, det gjorde jag. Ju fler kakor desto bättre.

    SvaraRadera
  2. En pepparkaksdeg kanske man skulle göra ändå... Våra barn brukade tycka att det viktigaste inte var att baka pepparkakorna, utan att det fanns en deg i kylen, som man kunde knapra av lite nu och då. Kanske man också kunde baka en plåt lite nu och då, under december månad. Doften av nybakade pepparkakor är sååå JULIG.

    Har förresten tagit en lång kvällspromenad i månens sken. Med reflexväst och ficklampa för att synas. Det var faktiskt väldigt uppfriskande. Några plusgrader, ingen snö, inte ens halt (än så länge). Detta måste bli en vana, om man ska äta så många pepparkakor i december.

    SvaraRadera