onsdag 7 augusti 2013

Sommardeckare

Som vanligt (!) så har jag ju inte skrivit ett enda ord om alla böcker som jag har läst den senaste tiden. Det är ju roligare att läsa än att skriva om dem. Men samtidigt vill jag kunna gå tillbaka och se vad jag har läst i min Bokburk. Så nu ska jag försöka ta mig i kragen...
I Norge läser man deckare under påsken. I Sverige läser vi deckare under sommaren... kanske för att då är det ljust ute så man blir inte mörkrädd även om det är väldigt spännande.

Jag har ju tidigare bekänt min förälskelse i kommissarie Brunetti, som finns i Donna Leons deckare från Venedig. Nyss läste jag Saknad till döds, som handlar om kidnappade barn, men kanske inte på det sätt som man skulle kunna tro. Varför blir den välkände barnläkaren Pedrollis baby kidnappad och vad är det som egentligen pågår? Som vanligt är det väldigt mycket Italien-atmosfär, god mat, avslöjanden om missförhållanden i Italiens rättssystem och stat. Och i denna del i serien finns det inte ens ett mord. 4 burkar.

En annan deckare som utspelar sig i Italien är Döden i Florens av Lucretia Grindle. Amerikanskan Mary har återvänt till Florens ett år efter sitt tidigare besök, som slutade i katastrof: hon blev överfallen och knivskuren och hennes man dödades. Nu studerar hon på en konstskola och delar lägenhet med en annan student. När nya mord inträffar, börjar hon undra över vad som egentligen hände för ett år sedan... Författaren väver en spännande och psykologisk thriller med ingredienser från katolska kyrkan, konstvärlden och livet i Florens. Jag skulle väldigt gärna besöka Florens någon gång, vandra i gränderna, trädgårdarna och se all den fantastiska konsten som finns i staden. Att läsa denna bok är att få en liten försmak... 4 burkar.

Saknad till döds       Döden i Florens (inbunden)

Om man inte vill ha så "farliga" deckare kan man alltid läsa Maria Lang. Hennes deckare har nu kommit i nya upplagor med väldigt fina omslag. I sommar har jag läst Farligt att förtära, Inte flera mord! och Vitklädd med ljus i hår. Det är lite som att läsa Agatha Christie, fast i svensk miljö. Speciellt att de misstänkta alltid är med och lyssnar på förhör och avslöjanden, vilket aldrig skulle få förekomma nuförtiden. Huvudpersonerna Puck och Einar Bure samt kriminalkommissarie Christer Wijk figurerar i de olika deckarna samt några andra personer som alltid presenteras i början av boken.  Jag läste dessa när jag var ung och tyckte att de var väldigt spännande. Nu när jag läser dem igen förvånas jag över att de fortfarande är läsvärda! Språket, tids- och miljöskildringen känns så äkta och historierna berättas så raskt och trovärdigt, speciellt när berättelsen är lagd i Pucks mun. Jag har inte läst Mördaren ljuger inte ensam eftersom jag skulle vilja se filmen snart... 3 burkar.   

                 Farligt att förtära         Inte flera mord!

Lite mer dramatisk och spännande är Stanna hos mig av Harlan Coben. Den handlar om två personer med ett hemligt förflutet, Megan och Ray, som numera lever helt vanliga liv och inte har berättat om sin bakgrund för någon. När saker inträffar, som plötsligt river upp gamla minnen och händelser, startar en händelsekedja som får oanade konsekvenser. Jag brukar gilla Coben för hans förmåga att skriva thrillers som utspelar sig i vardagen med vanliga människor som plötsligt hamnar i ovanliga situationer. Hans böcker är också ofta väldigt oförutsägbara och man brukar bli förvånad över slutet, då man själv har förbisett någon liten detalj som han har lagt in som ledtråd tidigare i historien. Detta är inte en av hans bästa deckare, men den var spännande ändå. 3 burkar. 

                                          Stanna hos mig
Har du läst någon bra deckare i sommar?

1 kommentar:

  1. Maria Lang plockar man upp för futtiga kronor på alla loppisar. Har snart en bra kollektion :) Ja, bra som i många - inte kvalitet. De flesta är pocket. Lite skön läsning med kusligt inslag. Gillar hur det är böcker av sin tid, som Christies. Man får en inblick i en annan tid- en annan kvinnosyn - en helt annan livsstil. Det är många gånger mer spännande än plotten ;)

    SvaraRadera