söndag 11 augusti 2013

Slutet är nära


SISTA semesterveckan har gått! Imorgon börjar allvaret... Hur var det nu man gjorde: väckarklocka, frukost, hinna i tid, jobba, jobba, komma hem och falla ihop av trötthet!? Just det, så var det ja...

Från min allra sista vecka stoppar jag följande i min sommarsemester-burk: 
- börjar kolla utbud av markiser, våra är så trasiga och fula nu att man skäms
- plockning av svarta och röda vinbär börjar
- tupplur på altanen under parasollen
- lite ogräsrensning bland jordgubbsplantor och kryddväxter
- läser bra klassiker: Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Borde läsas av alla som bor i Stockholm!
- kvällscykeltur i två timmar i Piteå, längs olika cykelleder vid vattnet och i utkanterna av stan, ser massor av snygga hus och fantastiska lägen... Solen lyste och det var cirka 21 grader varmt!
- det försvunna fåret har återvänt! Var har han hållit hus varje gång jag skulle räkna dem?
- kokat svartvinbärssylt och saft...och gjort rårörda vinbär, mums! Massor med vitaminer lagrade inför vintern

- färskpotatis-och-sill-middag på altanen med några stackare som INTE har semester...
- utfärd i närområdet en mulen dag med bl.a. besök på Alterhedens rabarberi och gårdsbutik samt Kallaxgårdsbutik. Tänk att företag kan blomstra trots att de ligger lite avsides...
- besök på Stora Nolia i Umeå med efterföljande middag och sällskapsspel hos gästfria Umebor. Jag vann, jag vann, jag vann! ( Tro nu inte att detta är något ovanligt! ;)
- lyssnat på ett intressant Sommar-program där Martin Schibbye och Johan Persson berättade om sin tid i Etiopiskt fängelse
- surströmmingsmiddag hos grannarna. Trots att det inte är premiär än, enligt traditionen, så var det årets strömmingar som åts. Jättegott! Aaaahhhh..... mumms!
- besök på Öppen Trädgård hos Wennstigs i Hortlax, utanför Piteå. Världens (?) finaste trädgård, åtminstone bland alla som jag har sett. Helt otrolig egentligen... Cyklade dit i solsken, det var ganska varmt och motvind alla vägar
- veckans värsta: en HUGGORM ringlade framför trappan när jag skulle gå in i huset! Mitt SKRIK måste ha hörts ända till Stockholm, så rädd blev jag. Om man sett en kan det då finnas hundra till som ligger och lurar och bara väntar på att anfalla mig??? Jag kanske inte ska gå ut på tomten något mer i sommar. Tur att man börjar jobba imorgon... ;)

- Vädret: sol och värme (+25 grader) i början, sedan lite svalare och några regnskurar. Ganska normalt sommarväder faktiskt. Helt OK!
Ja, så var semestern över för detta år. Ett helt år till nästa gång. Känns avlägset... Men man ska ju vara glad att man har ett jobb att gå till, när så många andra är arbetslösa. Så det är väl bara att spotta i nävarna, kavla upp ärmarna och sätta igång. Jag hoppas att din sommar och semester också har varit bra! Berätta gärna något från dina lediga veckor...

2 kommentarer:

  1. Du har en stor sommarsemester-burk :) Eller så kanske den är magisk och anpassar sig efter innehåll?
    Vardagsrutinerna brukar infinna sig väldigt fort samtidigt som man låter semestern fortsätta lite under fina kvällar och lediga dagar :) perfekt övergångstid, sensommaren!
    Önskar dig en bra start på nya veckan!

    SvaraRadera
  2. EN ORM???!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!!? Kommer hädanefter bära stövlar när jag hälsar på. Alltid.

    SvaraRadera