fredag 26 september 2014

Vinbärskaka

Jag hittade ett recept på en mjuk kaka, tror att det var i Allt om Mat,  där man skulle använda svarta vinbär. Eftersom jag just hade plockat flera liter bär så testade jag. Och den blev riktigt god. I receptet ingår att man ska göra en glasyr och bre över, men den går lika bra att äta utan. Lite magrare då...
Här är receptet om du vill pröva:
UGN: 175 grader
75 g smör
1 dl mjölk
1 ½ dl svarta vinbär

3 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt

Gör så här:
Smält smöret, rör ned mjölk och vinbär, låt svalna
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt
Rör ned mjölk/smör-blandningen i äggsmeten
Blanda mjöl, bakpulver och salt och sikta sedan ned det i smeten
Rör snabbt ihop till en jämn smet

Häll i en smord och bröad form, cirka 2 liter.
Grädda mitt i ugnen cirka 35 min.

Gott till en kopp te och man kan även servera med en klick grädde, så har man plötsligt en liten vinbärsbakelse! Mmm...


2 kommentarer:

  1. Så fin den blev, fin form! Själv tog jag hand om lite äpplen och gjorde en klassisk smulpaj Har en del svarta vinbär i frysen, så jag får testa din kaka.

    SvaraRadera
  2. Tror, minsann, inte att jag ätit vinbärskaka någon gång. Men när jag ser din kan jag ju faktiskt tänka mig att det är gott - och något att fundera på nästa år när bären är mogna :)

    SvaraRadera