onsdag 16 oktober 2013

Glädje och lycka

En liten psykologibok från 2009 hamnade hemma hos mig. Görel Kristina Näslund har skrivit Tankar om glädje och vardagslycka. Ett citat: Människor förstår långsammare sin lycka än sin olycka. Detta är en bok där författaren, som även är psykolog, berättar om vad dagens forskning kan säga om varför vi känner glädje och lycka, och vad vi själva kan göra för att få uppleva dessa känslor oftare och mer beständigt. Den tar upp vardagliga saker som kan göra att man förmår njuta mer av sin vardag, istället för att gå omkring och vänta på att bli lycklig om bara... Det kan låta som att det är något flummigt, men istället är det väldigt klokt och konkret skrivet. Hon skriver bl.a. om utbudsångesten, när vi i detta konsumtionssamhälle har så många olika modeller att välja på att vi knappt kan köpa tandkräm utan att drabbas av tanken "har jag köpt den bästa sorten". Jag gillar rådet om vad man ska göra om man t.ex. måste köpa en ny gräsklippare: istället för att göra en fullständig marknadsundersökning kan man fråga grannarna om vad de har för modell. Om de är nöjda kan jag köpa en likadan. Så, vill du lära dig lite om dig själv och om vardagslycka, kan detta vara boken för dig! Jag blev i alla fall lite lyckligare, i vardagen, av att läsa den! :)

2 kommentarer:

  1. Låter som en toppenbok att läsa nu när höstmörkret faller! Vi pratade precis om detta ämne häromdagen, apropå en bok av Martin Lönnebo. Lycka/Olycka osv.

    SvaraRadera