tisdag 27 mars 2012

Flickan på kyrkogården

Flickan på kyrkogården
Författaren Maria Gustavsdotter har bl.a. skrivit den fantastiska bokserien Fem pärlor till jungfruns krona. Nu har hon även prövat att skriva en deckare. Den utspelar sig i Uddevalla år 1824 och handlar om några unga flickor som hittas mördade. Aurora Ekblad bor hos sina släktingar, grosshandlarfamiljen Winborg, där hon känner sig som varken släkt eller gäst. P.g.a. vissa omständigheter blir hon indragen i undersökningen av dessa mord. Aurora lever i en tid då "unga mamseller" bara skulle sitta hemma och brodera eller göra visiter. Hon läser en roman som hon lånat av en vän. Den heter Sense and Sensibility av Jane Austen.

Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag inte tycker om denna bok. Det är något med språket som inte fungerar, jag tror att det beror på att författaren vill skriva på Austen-vis, men det blir inte naturligt. I hennes tidigare böcker var det just språket och sättet att med bara några få ord kunna beskriva en händelse, eller en känsla, som var så bra. Nu blir det för omständligt på något sätt. Men om man vill ha en berättelse från förr i tiden, där en kvinna visar sig vara klokare än många andra och där man får veta en del om hur sällskapslivet fungerade, då kan ju boken fungera. Men den är inte i klass med författarens andra böcker, enligt min mening. Den får 2 burkar.

2 kommentarer:

  1. Har just lånat Änkan och längtar till lite lästid!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar om boken. jag tror att jag ska börja med boken om släktingen som missionerade i Asien.

    SvaraRadera