söndag 14 december 2014

Tredje advent

När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr
och mamma bakar kakor och har ett fasligt styr.

Känner inte riktigt igen mig där... om jag skulle sy mina julklappar så skulle det inte bli så många. Och kakor... nja, jag bakade 5 stycken pepparkaks-hjärtan igår för att få lite god doft i huset och även kunna hänga upp dem som pynt. I fredags så snöade det lite! Så pass att det nu är vitt på marken och därför mycket ljusare. En vecka kvar till julveckan. Jobba och fixa och förbereda... Hur kommer det sig att trots att man vet att julen kommer varje år, så kan man aldrig vara färdig i god tid? 

2 kommentarer:

  1. Har också funderat på sista frågan. Några funderingar:
    Kanske för att man har lite annat att göra också, än att förbereda jul.... Det vanliga livet pågår också... (I år började jag lite smått redan i november och det är en bra idé.) Kanske det också beror på att ambitionerna är för höga. Ideal och verklighet rimmar illa. Funderar på det varje år: Är det något jag kan förändra, så att julen inte känns som en stressig högtid? Älskar adventstiden! Blickar ut över blommor, ljusstakar, en blek soluppgång, frostig mark. Det är fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Giggi! Jag vill bara säga hur glad jag är för att du fortfarande hälsar på mig här på Burkarna! Och att du orkar skriva några rader också... Det verkar som om jag förlorat alla andra läsare och det kan jag väl förstå, det har ju inte varit så många och intressanta inlägg den senaste tiden. (Om det varit det någonsin... ) Så TACK! Utan dig hade jag slutat för länge sedan! Njut nu av sista adventsveckan!

      Radera