onsdag 16 januari 2013

Efter stolthet och fördom

James, P.D.: När döden kom till Pemberley. Här kommer en efterlängtad (?) fortsättning på Jane Austens Stolthet och fördom. Året är 1803 och Elizabeth och Mr Darcy har varit gifta i sex år. De har två pojkar och umgås ofta med familjen Bingley som bor i närheten av Pemberley. Förberedelserna inför årets stora bal är i full gång när något oväntat inträffar. Deckardrottningen James kryddar anrättningen med en mordgåta, något som Austen aldrig skulle ha gjort, och allt tillsammans blir kanske en ny klassiker!
I början av romanen får man en ganska lång sammanfattning av föregångaren Stolthet och fördom, så även om det var länge sedan man läste boken, eller såg filmen, så är man snabbt inne i historien och alla dess huvudpersoner. Jag tycker att James har lyckats berätta i Austens anda och att språket är i samma stil. Detta gör att jag ger boken 5 burkar!

 
 
 Bild från AdlibrisNär döden kom till Pemberley

1 kommentar:

  1. Jag såg ett inslag i Babel där de intervjuade P.D. James och hon pratade om den här boken. Det hade jag glömt bort - det där med mentala anteckningar fungerar ju "sådär" ;) Men jag vet att jag ville läsa den. Kul att se att du tycker den är bra. :) Ännu en anledning att göra om den mentala anteckningen till en på papper!

    SvaraRadera